Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egyiptomi hastánc

Egyiptomi hastánc A közel-keleti művészet központja Kairó, Egyiptom, ahol számtalan tehetséges zenészt és sok-sok táncost találhatunk. Kairó a Közel-Kelet filmgyártásának Hollywood-ja. A leghíresebb hastáncosok Kairóban táncolnak és a legnépszerűbb hastánc ruhatervezők is itt dolgoznak. Kairó diktálja a divatot a térség művészeti életében. A cabaret kosztümöket, amelyek klasszikus orientális kosztümnek is neveznek, kézzel varrják a kairói top designerek. Mi teszi ezeket a ruhákat egyiptomivá azon kívül, hogy Egyiptomban készülnek? Ehhez el kell magyarázni, hogy különbség van az egyiptomi stílus és az összes többi közel-keleti ország stílusai között. Hasonlítsuk össze az egyiptomi stílust a törökkel!

A kairói táncosok jellemzően gazdagon gyöngyözött, flitterezett és kristályokkal díszített öv-melltartóban táncolnak, amelyek elbűvölőek és nagyon elegánsak. A ruhán található gyöngyözés természetesen kézimunka. Az utóbbi időkben a gyöngy rojtok hossza és mennyisége csökkent, ha egyáltalán még megtalálhatók a ruhán. Míg a szoknyák hossza és bősége igen változatos, a stílus mindig igen előkelő. Kairóban a hastáncosok klasszikus keleti kosztümöt viselnek, esetleg testszínű anyaggal fedik a derékrészüket, ugyanis nyilvánosság előtt nem szabad tánc közben a hasukat szabadon hagyni. A lábukból ugyanakkor bármennyit megmutathatnak.

Mindez nem igaz Törökországra. Isztambulban úgy tűnik, minél nagyobb felületen látni a táncos testét, annál jobb! A török stílusú kosztümök szintén teljesen ki vannak varrva gyöngyökkel, akárcsak az egyiptomiak, viszont az övet sokkal magasabban hordják, majdnem a derékvonalon. A szoknya egészen az övig fel van hasítva és így láttatni engedi a combokat, amely azt a látszatot kelti, mintha a táncos nem viselne alsóneműt a szoknya alatt.

Az egyiptomi stílusú hastánc klasszikus valamint modern egyiptomi zenét használ, arab ritmusokkal. A török hastánc zene hasonlít a göröghöz és az örményhez, rendszerint gyorsabb, mint az egyiptomi tánczene és gyakran kevesebb ritmusváltással rendelkezik. Aki klasszikus egyiptomit táncol, az furcsának érzi a török karsilama-t és fordítva.

Mindezen túl van egy jelentős különbség a tényleges tánctechnikában. Az egyiptomi mozdulatok nagyon pontosak, a csípő végig a bordakosár alatt van, a felsőtest függőleges, míg a török táncosok a felsőtestüket gyakran hátra, a medencéjüket pedig előre tolják. Az egyiptomi táncosok között nem kifejezetten népszerű a talajon bemutatott tánc, míg ez a török stílusban igen közkedvelt.

Napjainkban a modern egyiptomi hastánc zene mixeket, zenekari zenét, dobot és élő vokált is magába foglal.

Beledi

A beledi egyiptomi folklór tánc, eredetileg a vidéki emberek tánca volt. Ahogy a színpadra került, „városi beledi”-vé vált, és már jóval díszesebb kosztümökben táncolták, mint eredetileg. A szokásos beledi ruha ugyanis egy testhezálló kaftán, amely egy vagy mindkét oldalán fel van sliccelve. Gyakran viselnek hozzá egy háromszög alakú fejkendőt is. Sok egyiptomi népitánc – mint pl. a botos tánc is – megjelenik a belediben, játékos elemek tarkítják.

Tahtib

A tahtib a férfiak harcművészethez hasonló tánca Egyiptomba. Ezt hosszú bottal adják elő, amelyet régen a harcokban is használtak.

Saidi

A saidi egy Felső-Egyiptomra jellemző néptánc, amely szintén botot használ eszközként.

Libanoni hastánc

A libanoni kabaré tánc valahol az egyiptomi és a török stílusok között található. Nagyobb szerepet kap benne a látvány, de gyökerei az egyiptomi tánchoz nyúlnak vissza. A libanoni Ibrahim Farrah egy nagyon dramatikus, elegáns stílust oktat, sok pózzal, irányváltásokkal és balettos elemekkel.

Török hastánc

Török hastánc A kontrollált, precíz mozdulatairól ismert, elegáns egyiptomi stílussal szemben a török stílus jelenti a másik végletet: a táncosok gyakran túl hivalkodóak és az egyiptomihoz képest elnagyolt mozdulatokkal táncolnak. A karsilama török tánc ugyan, de néhány helyen Egyiptomban is táncolták. A török hastáncosok gyakran sokat megmutatnak testükből, jóval többet, mint az egyiptomiak, bár ez nem követelmény ennél a stílusnál. A török hastánc zene számos fúvós hangszer, az ujjcintányér és a dob hangjával jellemezhető. A táncruhák általában gyöngyözöttek, az egyiptomi ruhákhoz viszonyítva több és hosszabb gyöngy rojtot használnak a díszítéshez. Jellemző ezen kívül a pénzérmék alkalmazása is. A török stílusú táncosok gyakran használják az ujjcintányért tánc közben.

Görög hastánc

A pénzes rázókendő hagyománya állítólag az ókori Görögországból származik, ahol a szegény családból származó fiatal lányok a város piacterén tánccal kerestek pénzt az esküvőjük előtt. Az összegyűlt közönség pénzzel jutalmazta a táncost, aki ezeket az érméket azután felvarrta a ruhájára. Ennek a szimbóluma a ma is előszeretettel használt, érmékkel díszített rázókendő.